Sök:

Sökresultat:

166 Uppsatser om Öppna samlingar - Sida 1 av 12

Samlingar i förskola och förskoleklass - en undersökning av hur nio lÀrare talar om samlingar

Detta examensarbete fokuserar pÄ lÀrarnas uppfattningar och intentioner kring samlingar i förskola och förskoleklasser. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer och har intervjuat nio lÀrare pÄ nio olika förskolor och förskoleklasser. VÄrt syfte har varit att studera lÀrarnas sÀtt att tala om samlingar i förskola och förskoleklass. VÄr problemprecisering belyser vad samlingen har för funktion i den pedagogiska verksamheten samt vad lÀrarna vill att barnen ska lÀra sig under samlingen. I litteraturgenomgÄngen belyses förutom det sociokulturella perspektivet, samlingens roll i förskolan och förskoleklassen samt olika sÀtt att se pÄ barns lÀrande.

Samlingen ur barnets perspektiv

Denna studie handlar om samlingar och barnens möjlighet till inflytande och har barnens egna perspektiv som utgÄngspunkt. Syftet med studien var att försöka komma Ät barnens egna tankar och synpunkter pÄ den ofta traditionsbaserade aktiviteten samling. FrÄgestÀllningarna jag anvÀnt mig av för att uppnÄ studiens syfte lyder som följande: Vad har barn för uppfattningar om samlingar? Vad anser barnen att de har för inflytande över samlingarnas utformning och innehÄll? Metoden som anvÀndes för att fÄ fram resultatet var gruppintervjuer med barnen. Resultatet har sedan analyserats med hjÀlp av relevant teori och tidigare forskning om bland annat barns perspektiv och barns inflytande.

Samlingar i förskolan

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur pedagoger tÀnker kring fenomenet samling. Jag ville ocksÄ ta reda pÄ hur musik skulle kunna anvÀndas i samlingar. För att ta reda pÄ detta delades enkÀter ut till olika förskolor i Malmö. Observationer genomfördes för att fÄ exempel pÄ hur musik kunde anvÀndas i en samling. Stor del av litteraturen har kretsat kring barns intresse, erfarenheter och aktiva barn kopplat till samlingar.

Barns sprÄkutveckling : En kvalitativ studie om barns sprÄkutveckling vid samlingar i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka hur barns sprÄk frÀmjas och utvecklas hos förskolans yngsta barn och pÄ vilket sÀtt detta genomförs i praktiken pÄ förskolan. Studien genomförs med fokus pÄ innehÄllet i samlingar. Samlingarnas innehÄll analyseras med Vygotskijs teori i Ätanke genom att intervjua förskollÀrare och observera samlingar med fokus pÄ de tre teoretiska begreppen involvering, delaktighet och autonomi. Resultatet visar att förskollÀrarna anvÀnder sig av principerna involvering, delaktighet och autonomi genom samlingarnas olika Äterkommande aktiviteter sÄsom upprop, höglÀsning, ramsa, sÄnglek och avslutning. Studien visar Àven att förskollÀrarna följer tvÄ olika modeller som bestÄr av Bornholmsmodellen och förskollÀrarnas egen modell.

Samlingens betydelse för sprÄkligt lÀrande

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka om samlingar pÄ förskolan har nÄgon betydelse för barns sprÄkutveckling. VÄr studie baseras pÄ vilket förhÄllningsÀtt förskollÀrarna anvÀnder sig av för att stÀrka barnens sprÄkutveckling. Den första frÄgan var hur tre förskollÀrare berÀttar att de förhÄller sig till de yngre barnens sprÄkliga lÀrande under samlingarna pÄ förskolan. Den andra frÄgestÀllningen var hur förskollÀrarna förhÄller sig till det sprÄkliga lÀrandet under samlingarna pÄ förskolan. Vi genomförde undersökningen pÄ tre förskollÀrare som arbetar i samma arbetslag. I vÄr undersökning anvÀnde vi oss av observationer och kvalitativa intervjuer.

Under ytan ... det onÀmnbara vid sekelskiftet 1900 : En studie av hur Hallwylska museet med utgÄngspunkt frÄn museets samlingar gestaltar en tillfÀllig temautstÀllning

This paper, from Hallwylska museum collections to the exhibition ?Beneath the surface ... The Unmentionableat the turn of the 20th Century? is a survey of how the Hallwylska museum on the basis of its collections createsa temporary exhibition. The paper is focusing on how Wilhelmina von Hallwyl`s collections together with theexhibitor`s different intentions from the exhition.

Uppsala Konsthall och Samlingar

Arbetet Àr ett förslag till ett nytt konstmuseum i Uppsala. Förslaget delar upp det givna programmet för museet i en del med Uppsala Konstmuseums nuvarande samlingar och en utstÀllningshall för temporÀra utstÀllningar. De tvÄ utstÀllningshallarna ligger pÄ vardera sida av FyrisÄn och binds samman av en gÄngbro. I anslutning till bron och de tvÄ entréerna ligger café, shop, restaurang och bibliotek. Arbetet har inneburit studier av omkringliggande stadsrum, dess fÀrg och skala, av kommunikationen mellan museets olika delar och ljusföringen i utstÀllningsrummen..

Pedagogers talsprÄksutvecklande arbete i samlingen med 1-3-Äringar

Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger i förskolans yngre Äldrar (1-3 Är) arbetar talsprÄksutvecklande under samlingarna. Vi förstod ganska snabbt att det inte gjorts sÄ mycket forskning pÄ smÄ barns talsprÄksutveckling; sÄdan forskning har snarare handlat om de Àldre förskolebarnen samt skolbarnen. Vi har anvÀnt oss av intervju och observation för att samla in data och har delat upp studien i tvÄ delstudier, för att dÀrigenom ta ansvar för varsin del. Observationerna gjordes vid tre olika samlingar, pÄ tvÄ olika förskolor (totalt sex observationer) och vi intervjuade en förskollÀrare var. Den intervjuade förskollÀraren var ocksÄ den som observerades i samlingarna.

ErhÄllen kompetens i utveckling : Gymnasieelevers uppfattningar av kompetens för arbete i pedagogisk verksamhet efter Barn ? och fritidsprogrammet

Syftet med studien Àr att undersöka hur barns sprÄk frÀmjas och utvecklas hos förskolans yngsta barn och pÄ vilket sÀtt detta genomförs i praktiken pÄ förskolan. Studien genomförs med fokus pÄ innehÄllet i samlingar. Samlingarnas innehÄll analyseras med Vygotskijs teori i Ätanke genom att intervjua förskollÀrare och observera samlingar med fokus pÄ de tre teoretiska begreppen involvering, delaktighet och autonomi. Resultatet visar att förskollÀrarna anvÀnder sig av principerna involvering, delaktighet och autonomi genom samlingarnas olika Äterkommande aktiviteter sÄsom upprop, höglÀsning, ramsa, sÄnglek och avslutning. Studien visar Àven att förskollÀrarna följer tvÄ olika modeller som bestÄr av Bornholmsmodellen och förskollÀrarnas egen modell.

Samlande möten - Om samling och social interaktion i förskolan

VÄrt syfte med detta arbete Àr att belysa pedagogers och barns tankar om den dagliga samlingen i förskolan. Anser pedagogerna att samlingen kan ha betydelse för barns sociala samspel och interaktion med andra mÀnniskor? Vi hoppas Àven att vÄrt arbete kan vÀcka tankar om samlingsstunden och vad den kan betyda för förskolans barn och personal. I arbetet beskriver vi vad en samling Àr, vilket syfte pedagogerna har med dessa samt vad barnen tÀnker om samlingar. För att förstÄ varför dagens förskolor har samlingar sÄ anser vi att man behöver kÀnna till historiken om dess uppkomst och har dÀrför Àven skrivit kort om detta.

V?ga fr?ga! En enk?tstudie om vilka faktorer som p?verkar sjuksk?terskor att fr?ga kvinnor om v?ld i n?ra relation

Bakgrund: V?ld i n?ra relation ?r ett nationellt och globalt problem. V?ldet, framf?r allt mot kvinnor ?r utbrett och m?rkertalet tros vara mycket stort. Det finns olika typer av v?ld och dess konsekvenser ?r stora f?r s?v?l den v?ldsutsatta som samh?llet.

Pedagogens val i samlingar : Pedagogens metoder för att skapa social ordning

Syftet med denna uppsats Àr att, genom direktobservationer och löpande protokoll, ta reda pÄ hur pedagogerna i tvÄ olika verksamheter skapar och upprÀtthÄller social ordning i samlingen. Tyngdpunkten kommer att ligga vid fördelningen mellan tillrÀttavisningar och positiv feedback frÄn pedagogen riktat till barnet/barnen, dÄ detta vÀckte intresset för att vidare studera pedagogers metoder för att skapa och upprÀtthÄlla den sociala ordningen. Vi har genomfört totalt 24 observationer som Àr underlaget för att besvara frÄgestÀllningarna. UtifrÄn vÄra kategoriseringar av pedagogens metoder ser vi i resultatet att pedagogerna i bÄda verksamheterna anvÀnder samma typ av metoder men ibland pÄ olika sÀtt. Pedagogerna pÄ LÀrkan varierar metoder, innehÄll och barngrupp i sina samlingar, medan pedagogen pÄ Rackarungarna har tre liknande samlingar med samma barngrupp varje dag.

Samling i förskolan : barns delaktighet och inflytande

I denna uppsats Àr syftet att undersöka i vilken utstrÀckning pedagogerna ger barnen möjlighet att i en förskola vara delaktiga under samlingarna. Den metod som anvÀndes under studien var observationer. Det studieobjekt som observerades var interaktionen mellan pedagoger och barn i samlingarna.Analysen av den insamlade empirin görs utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv samt Shiers modell och barns perspektiv. Shiers modell Àr en modell som kan anvÀndas i alla verksamheter dÀr man arbetar med barn. Modellen utgÄr frÄn fem nivÄer dÀr man kan kontrollera i vilken grad barnen Àr delaktiga i den tillvaro dÀr de befinner sig.Studiens resultat presenterar hur pedagogerna ger barnen möjlighet att vara delaktiga inom ramarna för sin planering.

Moderna uttryck : PĂ€r Lagerkvists tidiga prosa och den tyska expressionismen

Denna uppsats Ă€r en studie av eventuella likheter mellan PĂ€r Lagerkvist tidiga prosa och stildrag hos den tyska expressionismen, som hade sin blomstringstid samtidigt som Lagerkvist publicerade sina första samlingar med prosa och poesi. JĂ€mförelser har tidigare gjorts, frĂ€mst gĂ€llande lyriken och har dĂ„ visat pĂ„ flera gemensamma drag. Denna uppsats jĂ€mför prosatexter ur Lagerkvists tre tidiga samlingar Motiv (1914), Ångest (1916) och Kaos (1919) med centrala drag för den tyska expressionismen. Dessa omfattar nutidskĂ€nslan, fokuseringen pĂ„ det subjektiva, verkligheten som mardröm och kritik mot det borgerliga. Andra motiv som behandlas Ă€r de groteska inslagen, vitalismen, sinnessjukdomen, Fader-Son-konflikten och kriget..

Vi sÀtter oss i ring och tar varandra i handen : Samling i förskolan

I studien undersökte vi hur ett antal verksamma förskollÀrare organiserar sina samlingar och Àven hur de resonerar kring samlingarnas syfte i förskolan. Vi undersökte Àven barns inflytande och delaktighet inför och under samlingarna. I studien anvÀnde vi oss av en kvalitativ undersökningsmetod innehÄllande bÄde observationer och intervjuer med verksamma förskollÀrare. I resultatet har det framkommit att de flesta förskollÀrarna organiserar sina samlingar pÄ liknande sÀtt, utifrÄn barnens Älder och med ett liknande innehÄll. FörskollÀrarnas resonemang kring samlingens syfte har vi kunnat sammanfatta i tre punkter som Àr gemenskapen, en lugn stund för att kunna möta alla barn och en lÀrandesituation.

1 NĂ€sta sida ->